Renovatie Start en Landingsbaan NATO Air Base
NATO Wittmundhafen
RIKI-gewapend betonnen verholen lijngoot bij Eurofighter, NATO te Wittmundhafen:
Het NAVO-vliegveld Wittmundhafen ligt in Nedersaksen tussen Wittmund en Aurich bij Wederhausen. De vliegbasis, die daar in 1911 ontstond als landingsterrein voor luchtschepen, was tot eind 2021 de thuisbasis van het Tractical Air Force Squadron 71 “Richthofen”, dat bestond uit 877 soldaten, 28 Eurofighter-gevechtsvliegtuigen en 260 burgerpersoneel.
Het Squadron zorgde ook 24 uur per dag voor de alarmgroep (Quick Reaction Alert, QRA) voor het Noord-Duitse gebied. Deze paraatheid diende zowel als een bijdrage aan de geïntegreerde NAVO-luchtverdediging als aan de veiligheid in het Duitse luchtruim als een permanente taak voor de Luftwaffe in vredestijd. Omdat de infrastructuur, waarvan een deel al 60 jaar oud is, niet meer voldoet aan de eisen van de Eurofighter vliegoperaties, is de Rijksbouw Beheer Regio Noord-West sinds begin 2022 bezig het vliegveld ingrijpend te renoveren. Voor de afwatering van de nieuwe start en landingsbaan worden gewapend betonnen verholen lijngoten van betonfabrikant Rinninger GmbH gebruikt en bieden bijzondere voordelen.
Op 26 Januari 2022 verliet de laatste Eurfighter de luchthaven van Wittmundhafen.
In plaats daarvan zullen de komende drie jaar vluchten plaatsvinden vanaf Laage Airport (Mecklenburg-Voor-Pommeren). In de afgelopen jaren is het bouwmanagement van de staat de lopende operaties al begonnen met tal van bouwmaatregelen. Met de stopzetting van het vliegverkeer kon worden begonnen met de belangrijke maatregelen voor latere vliegoperaties. Deze omvatten een nieuwe, ongeveer drie kilometer lange start en landingsbaan en een nieuwe vliegtuig onderhoudshanger. Daarnaast wordt de technische infrastructuur (water, afvalwater, warmte, elektriciteit, ICT) volledig herbouwd. Het doel van de bouwers is om eind 2024 de belangrijkste bouwmaatregelen voor de vliegtuigoperaties voor de Bundeswehr af te ronden, zodat de vliegoperaties begin 2025 kunnen worden hervat.
Verholen lijngoot met geïntegreerde fundering voor de start en landingsbaan:
Voor de afwatering wordt door Rinninger Beton in totaal 11.000 strekkende meter verholen lijngoten aan weerszijden van de baan en aan een zijde van de rijbaan aangebracht, die aansluiten op de deels bestaande en deels nieuw aangelegd rioolstelsel. Christoph Nuts van Johann Bunte Bauunternehmung GmbH &Co. KG: “oorspronkelijk werden de verholen lijngoten met ter plaatse gefundeerde fundering voorgeschreven. Omdat we echter al zeer goede ervaringen hebben met andere maatregelen met het RIKI verholen lijngoot systeem met geïntegreerde fundering van Rinninger, hebben we ook hier voor deze speciale oplossing voor de afwatering gekozen. Het grote voordeel is dat bij het gebruik van de gewapend betonnen verholen lijngoot een in het werk gestorte betonnen fundering volledig achterwegen kan blijven. Dit vereenvoudigt de installatie aanzienlijk, omdat de componenten direct op de stelspecie op de bouwplaats kunnen worden geplaatst, op een vooraf vorst vrije onderbaan – en dit met een zeer hoge mate van nauwkeurigheid”, zegt Nuss.
RIKI-CETON –Ultra High performance beton:
Jurgen Kurzemann van de verkoopafdeling van Rinninger vult aan: “De funderingen ter plaatse hebben meestal een afmeting van ca. B x H = 80 x 50 cm. De RIKI verholen lijngoten zijn gemaakt van een nieuwe generatie beton, het zogenaamde RIKI-CETON. Dit staat voor ultrahogesterktebeton met taaie eigenschappen volgens ABz DIBT nr. Z-74.4.178. Het bijzondere hieraan is dat bij dit beton de wapening zowel in het gootelement als in de onderbouw kan worden verkleind. In dat geval kan de fundering ter plaatse achterwegen blijven en kan de goot in een laag van C20/25 mager beton worden gelegd”, legt Kurzemann uit. In het gebied van de tankstations en Di-icing stations leverde Rinninger Beton ook 1.000meter gewapend betonnen verholen lijngoot met geïntegreerde fundering met WHG-goedkeuring, wat inhoudt volledige controle op vloeistofdichtheid van het afwatering systeem. Op deze manier zorgen de afwateringsystemen met LAU-toepassing ervoor dat gevaarlijke stoffen worden geloosd volgens de regelgeving die de wet voorschrijft.
De gewapend betonnen verholen lijngoten worden sinds begin maart 2022 geproduceerd in eigen beheer door Rinninger Beton in Kissleg, Regio Allgäu. Sindsdien verlaten wekelijks zo’n 5-6 vrachtwagens richting Oost Friesland. De installatie vindt vervolgens plaats binnen 10 weken vanaf September 2022. Christopher Nuss concludeert: “achteraf kunnen we stellen dat de componenten van Rinninger van de gebruikelijke hoge kwaliteit zijn. De goten zijn duurzaam en vergen weinig onderhoud. Tevens zijn de kosten beperkt voor de inbouw van de goten, door de elementen met lengte van 4000mm kunnen 100 elementen per dag worden geïnstalleerd met een ploeg. Na voltooiing van alle bouwwerkzaamheden – waarschijnlijk in 2032 – zal Wittmundhafen de modernste militaire luchthaven van Duitsland zijn.